Ansökningstiden har passerat !

Nu söker vi rektor!

Nu söker vi rektor för skola och förskola till Åsle friskola. Åsle friskola nystartar hösten 2020 då Åsle friskola ekonomisk förening tar över driften från kommunen.

Åsleskolan har funnits länge i bygden och skolan har idag ett 50-tal elever i dess nuvarande utformning F-5. Från hösten 2020 kommer den att bedrivas som F-6. Förskoleverksamheten omfattar i dagsläget ca 35 barn och fritidsverksamheten ca 30 barn. Tillstånd från skolinspektionen medger en utökning av verksamheten.

Skolan är belägen i en levande landsbygd och har ett starkt stöd i omgivningen och engagemanget för skolan är stort. Omgivningarna är vackra och ger stora utvecklingsmöjligheter för verksamheten.

Åsle friskola ekonomisk förening tror på det lilla formatet där eleverna har nära till naturen, kan känna sig trygga och få studiero, med utrymme för både kreativitet och möjlighet att påverka.

Vi är stolta över vår skola och den verksamhet som bedrivs där idag och vill att arbetet ska fortsätta i samma goda anda där också stor vikt läggs vid ett sunt levnadssätt, jämlikhet och mångfald.

Kvalifikationer
Vi söker Dig som delar vår syn på skolan, som är en engagerad person och som har förmåga att entusiasmera/inspirera människor omkring Dig.

Som rektor förväntas Du ha god samarbetsförmåga för att tillsammans med personal, elever samt huvudman på skolan leda och utveckla verksamheten. Du har god förmåga att hantera pressade situationer och kan vid behov snabbt fatta nödvändiga beslut.

Som rektor för vår verksamhet krävs det att Du som person är flexibel och har ett lösningsorienterat synsätt.

Du ska vara väl förtrogen med läroplanerna (Lgr11 och Lpfö18), styrande dokument samt skolans regelverk.

Du som söker till oss har högskoleutbildning med pedagogisk inriktning samt erfarenhet av pedagogiskt arbete.

Den statliga rektorsutbildningen, rektorsprogrammet och/eller erfarenhet som rektor sedan tidigare ses som meriterande. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.

Utbildningar och meriter ska kunna styrkas genom betyg och intyg alternativt skriftliga referenser.

Arbetsuppgifter

• Leda det pedagogiska utvecklingsarbetet på skolan i nära samarbete med dina medarbetare. Vara lyhörd för idéer och förslag som gagnar verksamheten.
  • Leda verksamheten mot ökad måluppfyllelse för eleverna utifrån tilldelade resurser.
  • Bidra till att Åsle friskola ska vara ett attraktivt alternativ för elever och vara en inspirerande arbetsplats.
  • Ansvara för den dagliga verksamheten, fatta beslut och att ta ansvar för dess konsekvenser.
  • Leda det systematiska kvalitetsarbetet och ansvara för att verksamheten kontinuerligt följs upp och utvärderas.

Tjänstgöringsgrad: 100%
Anställningsform: Tillsvidare
Lön: Individuell lönesättning
Tillträde: Enligt överenskommelse
Sista ansökningsdag: 10 januari 2020

Välkommen med Din ansökan!

Som rektor hos oss kommer Du att få möjlighet att vara med att påverka samt bygga upp Åsle friskola. Initialt innebär det att Du är med och formar den framtida verksamheten genom rekrytering av övrig personal.

Vår ambition är att ha korta beslutsvägar och skapa utrymme för att genomföra nya förslag och idéer.

Om du är nyfiken och vill veta mer är du välkommen att kontakta oss per mail: aslefriskola@gmail.com
eller tfn: 070-636 03 75
Ansökan med CV skickas till: aslefriskola@gmail.com
Vi intervjuar fortlöpande.